الأحد، 1 فبراير 2009

ياللا نعمل حاجه

انا ببكى من جوايا عاللى بيحصل كل يوم
فى فلسطين .. واهل غزة المحتاجين
رغم بعدى عن موطن الاحداث
الا ان الاخبار الى بسمعها والكلمات الى بتعدى عليا
والصور الى بشوفها فى المجلات على الانترنت
وصور القتلى والجرحى والاطفال الى اتيتموا
وتهديم المنازل وغلق المعابر
وظلم العرب للعرب
والتواطئ قاتلنى ونفسى اعمل حاجه ولو صغيره
عشان يوم ما اقف قدام ربنا
اقوله يا رب انا عملت
ولو عجزت عن اى عمل ابقى حاولت
انا بمدلكم ايدى نتجمع سوا
ونعمل عمل جماعى
وانا عن نفسى معرفش جهات مسؤله عن جمع تبرعات لغزة
بس ممكن الى يعرف يحاول يساعدنا ونكون مجموعه
هدفها مساعدة اهالى غزة وتكون مجموعه متوسعه بكل مجالاتها
اكيد كل واحد مننا لازم يكونله دور الفنان له دور والكاتب له دور
والطالب له دور والطبيب والصيدلى والتاجر وصاحب المال
كلنا نبقى ايد واحده
نساعد اخواتنا فى فلسطين وننسى
موضوع التقسيم بتاع البلاد العربيه وانهم فى بلد واحنا فى بلد
كلنا بلد واحده مفيش فواصل نفس اللغه نفس الدين نفس الهويه
ايه الى ما يجمعنا غير شيطان مغروس ما بيننا ومسميات
موضوعه عشان يفرقوا كل الاخوه
وزى ما مفروض جهاد على اهل غزة دفاع عن بلدهم
مفروض علينا عشان احنا مسلمين
وهما كل هدفهم القضاء على الاسلام
محدش يقولى ازاى المصريين يدافعوا عن بلد غير بلدهم
بلدى هى كل بلد فيها اسلام
بلدى افغانستان ومصر والمغرب وتونس والجزائر والسعوديه
وكل بلد اجنبى او عربى فيها اسلام يحارب
انا مش ارهابيه
ورأيى مش بيعبر عن مجموعه بنضم ليها
رأيى بيعبر عن هويتى
التى تطالب بالدفاع وليس البدء بالظلم
يا ريت تحسوا بأهلكم فى فلسطين
احنا ممكن نعمل للفنانين حفلات مسرحيه
ونخصص اموالها للتبرع لأهل فلسطين
نخصص اموال من الصدقات من الجمعيات المسؤله لأجل فلسطين
الطلبه يتبرعوا باموال ودم وملابس
وكل الى يقدر يعمل حاجه يعملها
وانا عارفه انى مش اول واحده تعمل كده
واكيد كتير عملوا الافكار دى قبلى
بس يمكن فكرتى دى
تتيح لناس كتير بايديهم يعملوا حاجه يساعدونى
ويعملوا حاجه
انا مواطنه عاديه
بضحك وبهزر وبكتب شعر وبحضر حفلات
واسمع اغانى
مش متناقضه بس الدافع الانسانى هو الى خلانى اقول كده
انا مش ضد حد بس نفسى نفوق كلناااااا
وشكلنا بقا وحش قوى قدام العالم واحنا بايدينا نعمل كتير ومبنعملش
ويا ريته رأى الشعب المصرى
رأى النظام لا يعبر بالضرورة عن رأى الشعب المصرى
ولكن ربما يروا مالا نراه

هناك تعليق واحد:

mahasen saber يقول...

ان كان على اليى يتعمل فيتعمل كتير يا سمسم
بس اليى يقدر يعمل يا حبيبتى

ربنا يصلح حالهم وميحوجهمش لحد اصلا