الاثنين، 4 أغسطس 2008

زهقت (ابدأ بنفسك)

انا زهقت وانت زهقت وانتى زهقتى
مفيش جديد كل يوم زى كل يوم
ايه بيتغير .؟
العالم كل يوم فى جديد واحنا لسه واقفين زى ما احنا مش فكرنا نطلع فوق نبص عملوا ايه
ولا ننزل تحت نشوفهم لسه تحت ليه ..عايزين نعلى ونطلع فوق ومكسلين ندور على السلم
مستنيين اسانسير يطلعنا بالكهربا
ولو الى فوق مش كانوا وصلوا لفكرة عمله مكناش لقيناه


وبنسأل العيب على مين يمكن مش فينا لوحدنا بس فينا اكبر جزء لأن التغيير بيبدأ مننا
بمبدأ (ابدأ بنفسك) لو عايز هتعمل
اشمعنا لما تكون عايز تقابل البنت بتعتك بتهرب من اصحابك بكل الحجج ممكن تسيب البيت لأبوك وتطفش عشان عايز تقابلها وكمان انت لو عايز توصل هتعمل اى حاجه عشان انت عاوز
مش هنقول دى حاجه ودى حاجه المبدأ مش بيتجزأ

ايه وصل ( زويل ) للى هو فيه من احترم الناس ليه بعلمه؟؟
انه حب يبقى زويل مش حب يكون واحد تانى كان عايز يبقى نفسه
واحنا كلنا عايزين غيرنا مكاننا
نفسى اغير واتغير اشارك واتشارك احب واتحب الدنيا
(مفاعله) يعنى فعل ورد فعل
مشاركه .... انا وانت
اوك هتبدأ بنفسك هتعيش صح هتبعد عن الغلط هتبنى حلمك
هتختار شريكة حياتك صح هى هتكون بعيده عن الغلط بتعيش صح بنت حلمها
هنبنى اسره كويسه مفيده
اطفال مش معقدين نفسيا .. اطفال عارفين هما موجودين فى الحياه ليه
عشان يفهموا الدنيا صح .. الدنيا اخد وعطى هتديها مش هتحرمك هتبنيها مش هتهدك
بس لو جريت وراها بفهلوة هتوقعك وهتهدك وهتعفرك بتراب ومش هتوصل لحاجه
وتعد تندب انا ليه مش زى فلان ....... انا ليه ربنا مش خلقنى كده
ومدورتش فلان عمل ايه عشان يبقى كده ليه ابو فلان مش زى ابويا ؟؟ابوك عمل ايه عشان يوصل
انا نفسى فى كذا عملت ايه عشان توصل لكذا ؟؟
وبنقول تعليم فى تدهور افكار رجعيه غباء بالفول والطعمية
انا تعبت من الاذان فى مالطه كتير موافقيننى فى كلامى بس مين بدأ
انا عن نفسى بدأت وممكن اساعد كل واحد يبدأ

نفسى أكون مجموعه
عندها طموح (احنا شباب المستقبل ) مش هنفكر التفكير المتهور الى يغرق المركب
احنا هنفكر ازاى نخلى بلدنا اجمل واحسن وفى تقدم دايم
بمبدأ ( ابدأ بنفسك )
حملة بعلنها من هنا من جهاز كمبيوتر صغير فى بيت متواضع
يمكن مليان مشاكل .. بايد لسه عايزة تتعب بدماغ تعبت تفكير فى بكره
وازاى تخليه احلى ...
نفسى ابقى أم لطفل من اول خمس سنين فى عمره حافظ قرآن
يطلع يتعلم قراية وكتابه ياخد فرصته انه يعلى بنفسه

هنبدأ من هنا ,,,,,,,,,,,,.......>>>>
من اول الخط لأخره والى عايز يشاركنى رأيى ويقدم افكاره ولو له منصب او مال
او قدرات أو أفكار او انسان بسيط عنده طموح يقدر يساعدنا
لأن كل شئ فى الدنيا بيبدأ بفكره حتى الانسان نفسه فكره فى دماغ ابوه وامه
بعدين اتحققت

ايه رأيكم نخلى بكره احلى
..........................................
وهبدأ اول مراحل برنامج (ابدأ بنفسك )
مع اول ايميل يجيلى ويقولى انا معاكى

ايميلى للتواصل asmaa.shams@yahoo.com

امضاء بنت الشمس



ليست هناك تعليقات: