الأحد، 31 أغسطس 2008

رمضان أحلى



اولا كل سنه وانتم طيبين بمناسبة رمضااااااااااااااااااااان






وبعوده الأيام علينا ويجعلنا م عواده




هنتكلم عن رمضان وعوايده والغلطات الى بنقع فيها كلللللللللنا




زمان وانا صغيره كنت بحب رمضان ده قوى وطول عمرى بصومه من وانا




فى 2 ابتدائى كنت بحب استنى نتجمع كلنا على الطبلية الى بتجمع اسره




او لما نفرش فى بيت جدو الارض كلها على مفارش الاكل وتتلم العيله الخيلان والاعمام




والخالات والعمات واجوازهم وعيالهم وانواع الاكل الحلو الى بايدين الناس الى نفسهم فى الطبيخ


يجوعك وانت فى بلد تانيه




دى احلى ميزة فى رمضان انو بيدى فرصه للاهل يتجمعوا والناس يتجمعوا

سواء فى البيوت او موائد الرحمن او حتى الافطار الجماعى





مش زى الايام العاديه الى بيرجع من الشغل جعان بيدخل ياكل لواحده مش بيشوفوا بعض غير يوم الجمعه صدف




كنت بحب الفانوس ابو شمعه الى عامل زى الفانوس السحرى وطول عمرى كنت بحلم يطلعلى منه العفريت


زى اسماعيل ياسين




عشان اقوله نفسى فى فلوس كتير خااااااااااااااااااالص عشان اخلى كل الناس الى مش معاهم فلوس مبسوطين




كنت بحب رمضان والجرى واللعب فى الشارع طول النهار عشان اسلى صيامى وامى تندهنى اصلى معاها فى البيت


وقت الصلاه واقولها جعانه يا ماما




تقولى البنوته الحلوة تصوم عشان ربنا يحبها ويجيبلها فى الجنه كل الى نفسها فيه


وانزل العب عشان اقدر اكمل صيام اليوم




وفى مره سألت ماما هو ليه ربنا فرض علينا الصوم




قالتلى عشان يشوف هنسمع كلامه ولا لأ




وكمان عشان نحس بالناس الفقرا والمساكين الى مش بيلاقوا ياكلوا طول النهار


ونحمد ربنا عالى اداهولنا




كنت بحب رمضااااااااااان عشان صلاة التراويح بالمسجد




وصلاة التراويح الى عشقتها وعشقت الوقفه فى الصيدليه الى بوش الجامع بعد صلاة التراويح




عشان اسمع خطبة الاخوان الدينيه الروعه




واشوف الرجال والنساء وهما طالعين من الصلاة




الرجال الى سيماهم على وجوههم من اثر السجود




اللحية والجلباب الابيض




والعيون التى تغض البصر .. ناس اتوسم فيهم الصلاح




والنساء المنتقبات والى شكلهم جميل عليهم رضا ربنا


ولا اختلاط




عمرى نفسى اتجوز واحد مربى لحيته ويغض بصره مش حياء لا ايمان بالله




ونفسى لما اتجوز ابقى الست المنتقبه الى ملهاش خلطه بحد غير زوجها تبقى متعته ويكون متعتها






بحب فى رمضان الزينه .. واتسابق انا واصحابى فى كام مرة ختمنا فيها القرآن




بحب رمضان وانا صغيرة مع الناس بتوع زمان




اما الناس بتوع دلوقت خلاص




كل همهم يقضوا اليوم نوووووم ويصحوا على ادان المغرب مفيش لمه فى البيت




مفيش احساس بالصيام




مفيش صلوات خمس وقيام ليل




ببقى نفسى اصرخ فى الناس اصحوا فوقوا ( اقتربت الساعة وانشق القمر )




والبنات الى كل يوم بنشوفهم فى اليام العاديه قالعين ومش لابسين غير البرمودات لما يشوفوا واحده لابسه




العباية يستغربوا وكأن العبايه والاحترام هو الشاذ فى مجتمعنا دلوقت




ويقولوا بنظرة استغراب !!! هو رمضان جه




وكأن الالتزام مينفعش غير فى رمضان




نفسى يبقى رمضان زى رمضان زمان بطعم زمان


بشكل زمان بالناس بتوع دلوقت




نفسى الناس تبقى شغوفه على التفكر فى المصحف وتحصيل الحسنات


التخلص من التدخين والعادات الغلط فى الشهر ده






رمضان بتاع زمان كان احلى ما فيه مسلسل واحد الناس بتسمعه


دلوقت كأن رمضان جى عشان المسلسلات




الناس مش بتستنى رمضان غير عشان الكام الف مسلسل




الى هيتعرضوا لهو ولعب على القنوات الفضائية والارضيه العربيه






وكأن رمضان مش للعباده




ببكى من جوايا وبتحصر عاللى فى عالمنا الاسلامى


امتى بقى هنرجع لديننا امتى نعيش رمضان صح


امتا نعيش بجد






هناك تعليق واحد:

Dr.Mohammed Gohary يقول...

السلام عليكم
برضو لي الشرف أن أكون أول المعلقين

مش عااااااارف ازااااااي محدش علق عالموضوع داااا
مع انه جميل جدا

كل سنة وانتي بألف خير
ربنا يرزقك باللي تتمنية وأكتر شوية


-------------------------
ببقى نفسى اصرخ فى الناس اصحوا فوقوا ( اقتربت الساعة وانشق القمر )

ياااااااااااه أثرت فيا الكلمة دي جدا فعلا اقتربت الساعة وانشق القمر

------------------------------



الناس مش بتستنى رمضان غير عشان الكام الف مسلسل

ههههههههههههههه عندك حق والله
عارفه انا بقول تملي في رمضان الشيطان بيتسلسل والمسلسلات بتنطلق
هههههههههههههههههههههههههه

-----------------------------
ببكى من جوايا وبتحصر عاللى فى عالمنا الاسلامى
مممممممممممم تقصدي تتحسري علي حالك
هههههههههههه
خودي بالك
دا من الفعل الماضي تحسّر وفي المعجم الوجيز مادة حسر
معلش انا بنبهك مش أكتر
ههههههههههههههههههههههه

---------------------------------

موضوع أكثر من رائع
سلمت يداكِ
كل عام وأنت بألف صحة وبخير وبسلاااااام