الخميس، 20 نوفمبر 2008

مذكرات بنت مصريه ( وماله الجواز التقليدى )

هتجوز جواز تقليدى !!!!
قالتها وهى بتصرخ قدام المرايا بعد تلت ساعات انعزال عن العالم الخارجى
والدموع ماليه عينيها .....
كل كلامها لنفسها عتاب وحزن وشجن
وكره لنفسها اكتر من كرهها لأى حد
أنا لعنه .... كلمه قالتها فى لحظة وداع لكل معنى حلو كان جوه قلبها
انا حبيت كام مره
واتحبيت كام مره
كل حب عدى فى حياتى بينتهى بخيانه
العيب فيا ولا فى الناس
اكتشف ان كل الى فات كدب ووهم والناس كدابين
وانا بتبقى كل احلامى بيت صغير وحلم اسره وحب دايم
وناس بتحب بعض بجد
كنت بوفى بكل ما فيا .... وكان عندى مرض الخجل
دايما اتكسف انى ابوح بزعلى .. واحساسى قدامهم
الناس يتكلموا وانا مردش ............. ليه عشان هما اقوى منى
ولا عشان شعورى انى لو اتكلمت ابقى خاينه سر حد باعنى ولازم اكون احسن واسكت
كام مره اتخان من اصحابى .. من قرايبى .. من حبايبى
من كل الى حوليا
لدرجه انى بقيت مبثقش فى اى حد حتى لو جه قدم عمره قدامى هدية رضا
الاولانى كان بينسى بيا بنت خالته
وحبيته عطف عشان كان صعبان عليا
رغم انى كنت عارفه ان ده غلط
ولمجرد انه نسيها سابنى
بس بعد ما كنت انا حبيت بضمير
والتانى بعد تلت سنين من الاولانى
وبعد محايله عليا لحد ما غصب عنى حبيته
سابنى وخطب واحده تانيه لأنه عايز واحده فرى
تخرج وتسهر وانا مش كده
المشكله يا ترى مين لعنه على التانى
مبادئى الى مش هغيرها
انى مش هتحول لحد غيرى يسهر ويخرج بره حدود الدين
ولا عواطفى الى مبقدرش اسيطر عليها فى حبى انى اساعد الناااااااااااااااس
وليه كل ما حد يحبنى ارفضه
اقوله سورى انا مش هرتبط دلوقت وبصراحه مش هقدر ارتبط بيك
يا ترى كده بجرح حد .... ولا بكون بكون صريحه ومش بخدع ولا بلاوع
مع انى لو لاوعت هتبقى مسكن والألم هينفجر فى اقرب فرصه
والجرح هيبقى اكبر
معرفش اجرح حد وصراحتى ممكن تكون عيب فيا
انا لعنه ........... ولا هما الى مش مقدريننى
الناس صح ولا انا
ماله الجواز التقليدى !!!!!!!!!!
قالت كل الهلوسه دى ورجعت
وقالت اجوز واحد مبحبوش ازاااااااااااااااااااااااااى
طب لما كده كده هتجوز جواز تقليدى
موافقتش على حد من البيحبنى ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ده انا احرجت اكتر من 14 واحد
أكيد انا معقده تلت سنين عالحال ده رفض للحب رفض للارتباط رفض للجواز
خلااااااااااااااااص الحل انى مش هتجوز
بس انا قربت عال25 سنه
يعنى هيقولوا عليا ايه
عنست عشان طيبه
ولا عشان معقده
ولا عشان مبادءها الى مش هتغيرها
ماااااااااااااااااااله الجواز التقليدى !!!!!
بدأت تسقط فى الارض وهى فى حاله يرثى لها
وبدأت بكلام ساخر
هى المبادئ بتنفع حد كان ماله التانى ده عانى سنين عشان تحبيه
ايه يعنى لو كنتى خرجتى معاه ... واتفسحتى وقضيتو يومين
وانتى حبتيه برضه .. وحبتيه جامد
وضحيتى عشانه كتير
لااااااااااااا ... هو كمان كان لازم يحبنى بكل ما فيا ويتحمل
يتحملنى زى ما انا
كان يضحى عشانى مش يخوننننننننننننننننننننننننننننننننى ويجوز حد تانى
انتى غيرانه صح ؟؟؟ أنا انا اصلا مبكيتش عليه دمعه واحده
غير فى الاول ........ لكن لمجرد ما حسيت الكدب والمبررات الكدابه للخيانه نسيت
زعلت 3 ايام .. بعدين ولا كأنى عرفته
يبقى مكنتيش بتحبيه
اومال بتعيطى ليه ........... انتى مش فاهمه
انتى مراية غبيه قوى .... انا الى غلط ولا هما عايزة اعرف
انا ببكى على نفسى
وحالة الرفض الى عايشاها وقلة الثقه فى الناس كلهاااااااااااا
انا لازم اجرب بقا اطلع من الحاله الى انا فيها دى !!!!
قالتها بهدوء بس مبطلتش دموع
سمعت صوت عالباب
مين ثوانى مسحت الدموع ربطت شعرها رسمت ابتسامة قويه
زى كل مره ....
طلعت ايوه يا ماما ... حاضر جايه
دخلت الحمام خدت شاور وبعد ساعه رجعت قدام المرايه قالت
انا هعتبر انى غسلت نفسى من كل ده
واكيد ان مبادئى الى ربيتها جوايا انى عمرى ما اخون او اجرح او اخدع حد
ربنا عاينلى بيها عوض كبير قوى عنده
ولازم ارضى اهلى وربى عشان ربنا يرضينى
وانا مش لازم ازعل .... على كل الى حصل ( وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم )
ودى كانت ملامح لصورة بنت مصريه فى مرحلة الاختيار
لسه عندها مبادئ
لسه عندها ايمان ان ربنا عوضه كبير
لسه عندها يقين
عايزة تبدلها ..... تبدل حياتها من شر لخير كبير
وان كانت تعترف بوجود خطأ فى حياتها
فان الانسان الذى لا يعترف بخطأه يظل طول عمره يخطئ
وقررت انها تحفظ كل المشاعر والحب الى فى قلبها للراجل الوحيد الى هيتجوزها
وكل الحنان والطيبه
حتى لو كانت هتجوز جواز تقليدى

هناك 5 تعليقات:

أحمد المسلم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

دائما أتمنى لو نغير تفكيرنا للأفضل ، فبدل أن نفكر في أننا نحتاج لأن نحب ثم نتزوج من نحب ، نفكر في أن نتزوج من يناسبنا ثم نحب بعد ذلك .

أرى أن الزواج التقليدي كان في أغلب الأحوال ناجحا جدا ، وزواج هذه الأيام الذي يقال عنه زواج عن حب في كثير من الأحيان يفشل ، لذا فلنخرج من تأثير الأفلام والمسلسلات ولنفكر بحق في أن نكون أزواجا وزوجات ناجحين والسلام ختام .

Unknown يقول...

احمد مسلم
نورت المدونه
وفعلا كلامك صحيح وهو ده الى كنت عايزه اوصله
بالقصه القصيره دى لتجربة بنت مصريه
مواقف كتير حصلت قدامى تستحق وقفه ولى فيها عرض قريب
نورت مدونتى ومشكور عالتعليق

امام سليم امام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
امام سليم امام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

الحياه اكبر بكتير من اننا نحطها فى قمقام
زواج تقليدى غير تقليدى مش لازم يكون الهدف فى حياتنا الجواز
الهدف الحب السعاده ده الشئ اللى لازم نبحث عنه ومنملش ولا نزهق لأنه بجد موجود اه قليل ونادر بس موجود
http://amiraladb.maktoobblog.com/
NBD_ELKALEMH@YAHOO.COM
احمد مصطفى